Adrianie, przerażasz mię
Zabierasz się do tego od złej strony, za szybko, po łebkach - Dionizjusz z Furny pisze: "natomiast zajmujący się tą sztuką niedbale [...] niech dobrze się zastanowią".
Nauka malowania ikon to nie jest rozkład pociągów! Jeśli już musisz planować, zaplanuj sobie: spowiedź, Komunię Świętą, udział w Najświętszej Eucharystii, post i jałmużnę! Jak inaczej możesz zrozumieć, czym jest Ikona i jak inaczej możesz pojąć jej rolę i wszystkie subtelności?
W "Hermenei" na wstępie Dionizjusz podaje piękną modlitwę za początkującego ikonografa - zacznij od odmawiania jej we własnej intencji! Przed każdym rozpoczęciem pracy z ikoną powinieneś odmówić modlitwę:
http://agathos.art.pl/o-ikonach/3-modlitwa-ikonografa---
Módl się o to, żeby namalować JEDNĄ, PROSTĄ ikonę, ale w sposób poprawny! Celem ikonografa jest namalowanie takiej ikony, przed którą inni będą się modlić! To jest Twój cel na dziś.
GRUNTOWANIEM SIĘ NIE PRZEJMUJ. Zaczniesz malować na zagruntowanej desce, kiedy będziesz gotowy - jeszcze nie jesteś. Na gruntowanie będziesz miał dużo czasu. Na początek pokryj deskę kilkoma warstwami stucollexu (szpachlówki akrylowej - uwaga: musi być wyprodukowana w Grecji) lub np. gesso Chromacryl lub inne, nadające się pod temperę.
PAMIĘTAJ! To Twoja "zaprawa na sucho". Tak jak nie można ćwiczyć bez rozgrzewki - tak samo szkoda tracić czas na gruntowanie, kiedy nie opanowało się dobrze rysunku.
---
Na początek zacznij od samej twarzy, weź WSPÓŁCZESNĄ, POPRAWNĄ KANONICZNIE IKONĘ, np,:
http://www.orthodoxartsjournal.org/wp-c ... copy-2.jpghttp://rebelsprite.files.wordpress.com/ ... t-icon.jpghttp://ilsegnodigiona.it/icone/1995-2001/?pid=502krok1: wydrukuj zdjęcie w kolorze, w dobrej jakości - na komputerze lub na kolorowym ksero. Oczywiście, w rozmiarach deski minus 1-2cm na ramkę.
krok2: weź białą kalkę techniczną i odrysuj: zarys zewnętrzny głowy i ramion, potem twarz (cień między wlosami a twarzą), zacienioną stronę nosa, górną i dolną powiekę, brew (u góry i u dołu, obrysu całą brew), podbródek, dolną wargę, wąsy, koniec brody, pukle włosów (czarne linie między puklami)
krok 3: przenieś ten rysunek na kartkę papieru, albo jeśli wolisz od razu na deskę. Z jednej strony posmaruj ochrą czerwoną lub sjeną paloną i przekalkuj długopisem.
skompletuj ograniczony zestaw tanich pigmentów: umbry niemieckiej zielonej, żółcieni i czerwieni żelazowej, ugru złotego, bieli tytanowej, grafitu, umbry i sjeny palonej, ochry francuskiej jals
UWAGA! POTEM WKLEJ SWOJE DZIEŁO (sam rysunek na desce - kontury popraw czerwienią żelazową jasną) w tym wątku - a my poprowadzimy Cię dalej!
Powodzenia!