Niekanoniczność może wiązać się z kilkoma sprawami.
Z jednej strony kwestia wykonania, z drugiej osoba pisząca ikonę - jeśli nie jest wierzącą trudno mówić o prawidłowym namalowaniu ikony. Pisanie ikony to przecież przedstawienie Wiary Kościoła i własnej. Trzecia sprawa to temat. Ikona Świętej Rodziny należy właśnie do tej grupy.
Sobór Nicejski II był ostatnim soborem przed podziałem Kościoła. Dlatego też ikony mają charakter ekumeniczny, ostatni sobór był przecież im poświęcony. Ikona Świętej Rodziny jest pod tym względem problematyczna. Kościół Prawosławny inaczej postrzega postać Św Józefa. W Kościele Katolickim, jest to święty bardzo ważny. W hierarchii jest za Maryją na równi z Św Janem Chrzcicielem. W Kościele Prawosławnym jest to zwykły święty, mało popularny (jeśli się mylę, proszę o sprostowanie, tak czytałem). W KP Św Józef jest postrzegany jako starszy mężczyzna, dla którego Maryja jest drugą żoną, mający dzieci z pierwszego małżeństwa. Św Józef z jednej strony, a z drugie przedstawienie rodziny jest zbyt... bliskie, czułe. I znowu inaczej postrzega to KK inaczej KP. Według tego drugiego nie powinno w tym przedstawieniu być takiej intymności. Na niektórych ikonach jest wręcz przytulenie Maryi przez Józefa.
Problem jest o tyle ciekawy, że Święta Rodzina jest tu przykładem dla rodzin, a jak wierzymy było to małżeństwo białe, więc takie nie do końca pod tym względem dające przykład
Ja osobiście lubię tę ikonę, jesteśmy z żoną w Domowym Kościele, więc te przedstawienie jest nam bliskie. Staram się jednak pamiętać, że interpretacja tej ikony jest w KP całkiem inna, a są przecież inne ikony przedstawiające Świętą Rodzinę, mniej problematyczne.
Co do literatury, spory rozdział temu tematowi poświęcony jest w Studium ikony -
http://www.ssi.edu.pl/wydawnictwa.htmlCzytałem też na ten temat na jakiejś stronie prawosławnej, ale nie pamiętam gdzie