Strona 1 z 1

Ikona w technice akrylowej

PostNapisane: 20 wrz 2013, o 00:29
przez teresamuszakowska
Witam...chciałabym wiedzieć czy ikonę można malować akrylami...tzn. pigmenty rozpuszczać w medium akrylowym i malować nimi ikonę...czy taka ikona ma taką samą wartość duchową jak ta malowana temperami...słyszałam różne opinie na ten temat...co o tym sądzicie?...
zależy mi również na odpowiedzi o. Jacka...co sądzisz o. Jacku o ikonach malowanych akrylami?...

Re: Ikona w technice akrylowej

PostNapisane: 20 wrz 2013, o 09:30
przez rafalwojewodzki
Akryle nie są farbami organicznymi, naturalnymi, więc podchodziłbym do nich bardzo nieufnie. Wpisaniu ikony jest ważna symbolika "przemieniania" świata stworzonego, od niedoskonałości do boskiego porządku, doskonałości, która wyraża się w ikonie. Samo jajko jest przecież symbolem życia, rezygnowanie z niego już narusza tak bogatą symbolikę ikony. Technika akrylowa jest też dosyć młoda, nie wiadomo jak zachowa się po 100, 200, czy 500 latach.... A ikony w technice temperowej, np te ręki A. Rublowa dotrwały do naszych czasów.

Re: Ikona w technice akrylowej

PostNapisane: 20 wrz 2013, o 22:25
przez olgaannahm
Muszko, jedną ikonę namalowałam właśnie w taki sposób - pigmenty rozcierałam w medium akrylowym. I pigmenty i medium miałam od Kremera. Źle mi się malowało, nie czułam tego malowania. Ikona wg mnie wygląda sztucznie - błyszczy się, nie ma tej specyficznej matowości, którą tak lubię podczas malowania.. może tempera jajeczna nie jest łatwą techniką ale ją lubię i ma ( nazwę to) pewną szlachetność. :D
Co do wartości duchowej ikony malowanej różnymi technikami , są ikony malowane inaczej - myślę, że ta wartość zależy od osoby malującej, jak to odbiera , jaki ma stosunek do ikony, tworzenia jej, wiary...ale to moje skromne zdanie. Może kanony mówią inaczej - najlepiej będzie wiedział o. Jacek :)
IPytanie do Evagelii - nie malujesz właśnie akrylami? :D

Re: Ikona w technice akrylowej

PostNapisane: 21 wrz 2013, o 19:10
przez Evagelia
...

Re: Ikona w technice akrylowej

PostNapisane: 29 sty 2016, o 21:49
przez zephyr7
Wszystko zależy od rodzaju spoiwa akrylowego - wiecie, bo to nie jest tak, że pójdziecie do sklepu, kupicie pierwsze z brzegu "medium akrylowe" i będzie git :)

Są media płynne, wodniste, elastyczne matowe, twarde błyszczące, takie-śmiakie-owakie...

Powinniśmy wybierać medium matowe lub satynowe, warto zaopatrzyć się w tak zwany "flow improver" lub medium do aerografu. Chodzi o to, żeby ślady pędzla "wtapiały się" i aby medium działało jak samopoziomująca się wylewka :) Od lepkości (viscosity?) farby wiele zależy.

Dodatkowo, należy wziąć pod uwagę zmianę koloru przy wysychaniu. Białe "mleczka" akrylowe bardzo zmieniają kolor pigmentu. Umbra palona z primalem wygląda na fioletową :D Medium musi być możliwie wodniste (ale zapewniające odpowiednią przyczepność) i bezbarwne.

Niektóre z gotowych farb akrylowych nadają się do malowania ikon, inne mniej. Fajnie maluje się ikony farbkami jo sonjas, a nawet polycolorami. Trudniej maluje się farbami typu "heavy body" (goldeny, vallejo, itp.)

Przy odpowiednio dobranym medium (stopień połysku, płynność, bezbarwność) można uzyskać efekty bardzo zbliżone do tempery jajecznej, łącznie ze złudzeniem przenikania się (tzw. "siadania") warstw.

Jeśli chodzi o trwałość: dotychczasowe badania naukowe wydają się wskazywać, że trwałe są farby na tzw. 100% emulsji akrylowej. Nietrwałe, na bazie poli-winylowej lub akrylowo-winylowej.

Dobra emulsję akrylową można dodawać do medium do tempery chudej (parę kropel) w celu poprawienia przyczepności i umożliwienia malowania np. na ścianie.

Farby akrylowe to w zasadzie milion różnych technik...

Przy odpowiednim medium możemy sprawić, że akryle będą wyglądać i zachowywać się jak farby olejne, przy innym mogą udawać tusz lub akwarelę.