Drodzy Użytkownicy forum Drogi Ikony,
Kilka słów o zasadach i sposobie funkcjonowania forum:
1. CEL forum.
Forum, ze swojej istoty, jest stroną opierającą się na interaktywności jej użytkowników. To znaczy, że autorami forum są wszyscy, którzy akceptując zasady funkcjonowania (zostaną one skodyfikowane w niedługim czasie), publikują, odpowiadają i komentują treści zwiąne z tematyką, dla którego zostało ono stworzone (o tematyce czytaj w p. 2). Interakcyjność wiąże się tu konkretnie z tym, że każdy zainteresowany będzie mógł zamieszczać i komentować treści forum na zasadzie dzielenia się własną wiedzą, doświadczeniem, ciekawymi informacjami, a także zadawać pytania i szukać pomocy u innych forowiczów. Czym więc więcej osób zainteresowanych włączy się w dyskusję na forum, tym większy przyniesie ono pożytek. Forum jest przeznaczone dla WSZYSTKICH zainteresowanych ikoną i ikonopisaniem, a więc nie tylko dla uczestników i absolwentów warsztatów Drogi Ikony.
2. TEMATYKA forum.
Stworzone w obecnym kształcie, forum podzielone jest na kilka podstawowych działów i poddziałów tematycznych:
A) "Pierwsze kroki na Forum": dział OTWARTY dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników, którzy mogą w nim publikować i odpowiadać na wątki. Składa się on z kilku poddziałów:
- Przedstawmy się!
- Techniczne aspekty korzystania z forum - problemy i rozwiązania
Zapraszamy wszystkich rejestrujących się użytkowników do napisania kilku słów o sobie i o swoim doświadczeniu lub poszukiwaniach związanych z ikoną (wpisy, po zarejestrowaniu i zalogowaniu się można umieszczać tutaj: http://forum.drogaikony.org.pl/viewforum.php?f=27 ). W tym dziale także znajdziecie kilka użytecznych rad (można też o nie prosić) do lepszego korzystania z forum.
B) "Ogłoszenia z Drogi Ikony": dział ZAMKNIĘTY, w którym publikować będą wątki (czyli określone wiadomości) tylko uprawnieni do tego moderatorzy. Dział ten służy do przekazywaniu oficjalnych informacji z Drogi Ikony, jak np. te, które otrzymujecie ode mnie w e-mailowy newsletterach "z życia Drogi Ikony". Wątki te mogą być komentowane przez zarejestrowanych użytkowników.
C) "Wydarzenia różne": dział OTWARTY dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników, którzy mogą w nim publikować i odpowiadać na wątki. Składa się on z kilku poddziałów:
- Spotkania, wykłady, nabożeństwa
- Wystawy, warsztaty, plenery
- Inne wydarzenia godne polecenia
Cały dział ten przeznaczony jest do dzielenia się informacjami (lub stawiania pytań) o wszelkiego rodzaju "nowościach" w temacie ikony.
D) "Ikonografia i teologia ikony": dział OTWARTY dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników, którzy mogą w nim publikować i komentować wątki. Składa się on z kilku poddziałów:
- Teologia i symbolika poszczególnych ikon
- Liturgia, muzyka, modlitwa, duchowość
- Książki i publikacje
- Kościoły, muzea, miejsca związane z ikoną
- Ciekawe strony www i galerie internetowe
Dział ten ma służyć wymianie informacji trwałych (w przeciwieństwie do bieżących, którym są poświęcone "Wydarzenia różne"), tzn. nie tracących swojej aktualności z upływającym czasem.
E) "Technologia ikony": dział OTWARTY dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników, którzy mogą w nim publikować i komentować wątki. Składa się on z kilku poddziałów:
- Podlinniki, wzory ikon, napisy na ikonach
- Podobrazia, gruntowanie, snycerka, kioty
- Techniki pozłotnicze
- Pigmenty i technika temperowa
- Werniksowanie
- Konserwacja, preparaty i inne tematy technologiczne
- Narzędzia i materiały warsztatowe - co najlepsze, gdzie kupić?
Dział poświęcony wszelkim informacjom trwałym w dziedzinach technicznych, a więc wszystko co obejmuje technologie ikony, od podlinników, przez wykonywanie ikon aż do ich konserwacji oraz co użyć i skąd to wziąć? Można w nim dzielić się swoimi wiadomościami i zasobami oraz zadawać pytania, szukając pomocy w rozwiązywaniu technicznych problemów dotyczących ikonopisania i rzemiosł jemu pokrewnych.
F) "Moje ikonopisanie": dział OTWARTY dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników, którzy mogą w nim publikować i komentować wątki. Przeznaczony jest do dzielenia się własnymi osiągnięciami, doświadczeniem, przemyśleniami itp.
G) "Drogoikonowicze": dział UKRYTY, dostępny i widoczny tylko dla ABSOLWENTÓW kursów podstawowych Drogi Ikony. Dostęp do niego (a więc i widoczność na stronie) i zawarte w nim treści zostaną przydzielony zarejestrowanym użytkownikom, którzy napiszą do mnie podając "nazwę użytkownika" pod jaką się zarejestrowali.
Dla zachowania przejrzystości treści oraz łatwości ich wyszukiwania, proszę przy tworzeniu wątków o respektowanie wyznaczonych do tego działów i poddziałów.
Treści nie zawiązane lub znacznie odbiegające od tematyki forum będą usuwane, a autorzy takich posty zostaną o tym poinformowani.
Z czasem, proporcjonalnie do intensywności użytkowania forum, zostaną powołani moderatorzy poszczególnych działów, dbający o przejrzystość i adekwatność zamieszczanych tam informacji.
3. REJESTRACJA I UŻYTKOWANIE forum.
W sposób aktywny mogą korzystać z forum jedynie użytkownicy zarejestrowani i zalogowani. Użytkownicy niezarejestrowani lub niezalogowani będą mogli przeglądać działy otwarte, ale nie będą jednak mogli publikować wątków ani ich komentować.
Aby ZAREJESTROWAĆ SIĘ na forum należy:
1) na samej górze strony, w prawym rogu bordowego paska, kliknąć "Zarejestruj",
2) na następnej odsłonie, na dole strony, kliknąć przycisk "Zgadzam się",
3) następnie wypełnić formularz rejestracyjny. Podać: nazwę użytkownika (zalecane: imię i nazwisko pisane razem, np. "jacekwrobel", bez używania polskich znaków; ewentualnie pierwsza litera imienia i nazwisko, np. "jwrobel"; lub inny wybrany 'nick' ), e-mail do korespondencji oraz wymyślić hasło, za pomocą którego będziecie mogli logować się na forum. Potem ustawić "strefę czasową" na "[UTC + 1, A] Czas środkowoeuropejski", a na końcu wpisać w okienko na dole "kod potwierdzający", który wyświetli się tuż nad okienkiem. Zakończyć kliknięciem przycisku "Wyślij". Od tej pory możesz zalogować się i użytkować forum.
Aby STWORZYĆ wątek, należy kliknąć na link wybranego poddziału, a następnie kliknąć na przycisk "NOWY TEMAT" (nowy wątek). Formularz tworzenia nowego wątku jest podobny jak do zazwyczaj używanych formularz e-mailowych: wpisujemy tytuł, a następnie treść wątku, do którego możemy również dołączać obrazki i zdjęcia (nie większe niż 500 kb), w formie wstawienia go do treści lub formie załącznika (opcja "dodaj załącznik" znajduje się pod oknem treści wątku); zmieniać kolor czcionki w tekście, podkreślać fragmenty, wstawiać linki stron internetowych itp.
Aby SKOMENTOWAĆ dany wątek, należy kliknąć na przycisk "ODPOWIEDZ", który znajduje się na pod treścią danego wątku. Zasada ta sama jak z tworzeniem wątku.
* * *
Na początek, do rozpoczęcia użytkowania forum, powyższe informacje powinny każdemu wystarczyć. Każdy użytkownik będzie uczył się korzystania z forum w zależności od własnych potrzeb i intensywności uczestnictwa. Wszelkie problemy, jakie będą pojawiać się w trakcie użytkowania, będziemy starać się rozwiązywać na korzyść łatwiejszej i bardziej przejrzystej obsługi. Wszelkie konstruktywne uwagi dotyczące funkcjonowania forum będą mile widziane.
DOSTĘP do forum możliwy jest z pozycji strony Drogi Ikony, gdzie na górnym pasku nawigacyjnym (pasku zakładek) pojawiła się nowa, do tego dedykowana - "Forum". Można do niego dostać się również bezpośrednio, wpisując adres: http://forum.drogaikony.org.pl
POWRÓT do właściwej strony Drogi Ikony z pozycji forum możliwy jest przez kliknięcie na górnym pasku nawigacyjnym, po jego lewej stronie, napisu "Droga Ikony".
Strona Droga Ikony od teraz oficjalnie będzie posługiwać się NOWYM ADRESEM: http://www.drogaikony.org.pl
Proszę więc, aby używać go i popularyzować, dzieląc się informacjami o stronie i jej treściach.
Życzę więc wszystkim radości i wiele pożytku z posługiwania się forum Drogi Ikony.
o.Jacek Wróbel SJ